söndag 29 juli 2012

Petter och hans 4 getter

 Hej..då är det dax igen!

Vi rotade i gamla böcker idag och då hittade jag en saga som jag har läst säkert 10000 gånger för mina små flickor som nu är stora.
Jag tänker berätta den för er där ute som eventuellt har missat den.....

Petter och hans 4 getter






I sin stuga bodde Petter
Med en katt och fyra getter


Första geten hette Röd
Den åt bara smör och bröd


Andra geten hette Blå
Den var starkare än två


Tredje geten hette Gul
Den var julbock varje jul


Fjärde geten hette Vit
Den var känd för sin aptit


Hela dagen måste Petter
Valla sina fyra getter
Röd och Blå och Gul och Vit
Sprang i skogen hit och dit


Mitt i skogen i en sten,
bodde trollet Ludenben
Ludenben var alltid arg
Alltid hungrig som en varg


Petters getter åt han opp
Fastän Petter ropa "Stopp!"
Hem till stugan gick då Petter
Med sin katt men utan getter




Många tårar fällde han
Murre Svart gick av och an
Men i stenen, Ludenben
Gned sin mage, log och sken



Då sa Murre Svart till Petter
"Jag ska rädda våra getter!
Röd och Blå och Gul och Vit
Ska jag genast hämta hit!"
Murre Svart sprang fort som blixten
Tills han mötte vännen Sixten
Båda skrämde Ludenben
Så han råkade i sken


Utför berget ramla`trollet
Och gick sönder helt och hållet
"Murre Svart är bra att ha!"
Sade alla getterna



Ludenben fick ont i magen
Hela natten, hela dagen
Men i stugan trallar Petter
Murre Svart och fyra getter




God Natt och sov Gott

"Tintin58"


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den boken glömmer jag aldrig :)

    SvaraRadera
  3. Katten hette Murre Svart. Tog en råtta varje kvart. Vart tog den sidan vägen?

    SvaraRadera